علاوه بر آنکه عالمانه به جنگ خرافات می روید لازم است جان خویش را با خدای خود معامله نمائید، و چه باارزشتر از اینکه جان خویش را همچون حسین بن علی(ع) در راه اقامه معروف و مبارزه با منکر فدا نمائیم .نسال الله منازل الشهداء

در این شماره به مسائل مربوط به قمه زنی پرداخته می شود.


یکی از امتیازات دین اسلام ناب محمدی(ص) آن است که دینی عقلانی است و دائما از پیروان خود می خواهد که اهل تعقل، تدبر و تفکر باشند و عاقلانه زندگی نمایند.
امری که اسلام ناب محمدی را از دیگر مکتب ها و نحله ها تمییز داده است عاقلانه اندیشیدن و اعتبار بخشیدن به عقل و خرد انسانی است.

راز جاودانگی و حیاتی بودن اسلام به آنست که عقل را به رسمیت می شناسد، تا آنجائی که برای شناخت وحی، که اساس و شالوده دین اسلام است، انسان را دعوت به تفکر می نماید. وحی  با میدان داری عقل، حق ظهور و بروز دارد. علت آنکه تمامی کافران وحی را چیزی جز سحر و شعر نمی دانستند بخاطر آن بود که اهل تعقل نبوده اند.

برای وجود امام معصوم(علیهم السلام) در جامعه انسانی می توان چند دلیل را ذکر نمود که یکی از آن دلیل اینست که مبارزه با بدعتها و انحرافاتی نماید که بعضی از مسلمانان و مغرضان دنیامدار تحت لوای ارادت به اسلام انجام می دهند.


براستی نسبت قمه در پاسداشت قیام حسینی(علیه السلام)  چیست؟آیا غایت قیام سراسر عقلانی، حماسی حسین بن علی(علیه السلام) به قمه و خون ریزی و خود زنی ختم می شود!؟ اگر با قمه زنی اسلام حفظ می شد قطعا“ حسین بن علی بجای آنکه با خانواده و یاران راهی کربلا می شدند ، دستورمی دادند که قمه بزنند!
کجای قمه زنی، زیبایی اسلام ناب محمدی(ص) را آشکار می کند؟ کجای قمه زنی لرزه بر نظام طاغوتی می اندازد؟

آلت قمه و قمه زنی از جای قرآن و سیره حضرات معصومین(علیهم السلام)  استنباط شده است؟ آیا قمه زنی در سیره معصومین(علیهم السلام)  جایگاهی داشته است؟


قمه زدن کاری است عبث و بی هدف ، که حتی سست ترین استدلات عقلی هم نمی توانند آنرا توجیه نمایند.

به عقیده نگارنده اصرار در برپایی قمه زنی مفهومش آنست که ریشه های اسلام که با همت ائمه معصومین(علیهم السلام)  و مجاهدان و شهیدان قوت گرفته است را با قمه ها آسیب برسانی.

چقدر بعضی از انسانهای ساده لوح، تعالیم بلند اسلام ناب محمدی(ص) و قیام حسینی را تقلیل نموده اند که تنها راه تداوم اندیشه حسینی را منتهی به قمه می دانند!
چقدر بعضی ها بدسلیقه اند که تنها راه ارادت خویش را به ساحت امام حسین(علیه السلام) قمه زدن می دانند!
تفکری که می خواهد با قمه پیرو جمع کند قطعا شکست خورده، ملول، مهجور و ناکارآمد خواهد بود.

عده ای چنان اصرار بر قمه زنی دارند که گویا به تمامی حدود الله پای بندند و تنها همین یک امر الهی !!!  را باید انجام بدهند.


قمه زنی و فایده این کار هنور بر عقلای جامعه مشخص نیست. در حالی که همه ما فلسفه قیام حسینی  را بخوبی می دانیم و آگاهیم که حسین(علیه السلام)  برای چه قیام نمود.
“انى لم اخرج اشرا و لابطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى(ص) ارید ان آمر بالمعروف و انهى عن المنکر”.

آنانی که راست می گویند و دلشان برای امام حسین(علیه السلام)   می سوزد بجای آنکه بر سرهایشان قمه بزنند بروند از مغز خود کمک بگیرند که چطور می توان در جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر را برپا نمایند و مغزهایشان را بکار اندازند که چطور می توانند امت های اسلامی را از زیر یوغ طاغوتیان نجات دهند و پوزه ابرقدرتها را به خاک مذلت بمالند.

عده ای می گویند چون روز عاشورا حسین کشته شد بهمین خاطر قمه می زنیم، در پاسخ به این دیگاه باید گفت حسین (علیه السلام)  قریب به 1400 سال پیش کشته شد. آنچه مهم است زنده نمودن راه حسینی است.

افتخار ما این است که جزء سینه زنان و مرثیه خوانان امام حسین(علیه السلام)   هستیم اما سوال اینجاست؛ آیا با این سینه زنی ها می خواهیم وجود شخصی امام حسین(علیه السلام)   زنده شود یا اینکه راه و اندیشه او احیا گردد؟آیا با قمه و قمه زنی اندیشه حسینی(علیه السلام)  شکوفا می شود؟
چگونه می توان با قمه زنی  فلسفه قیام امام حسین(علیه السلام) را برای نسل حال و آینده و برای سایر فرق و ادیان دیگر تببین نمود؟

بعد از شهادت امام حسین(علیه السلام)روز به روز بر تعداد سینه زنان بیشتر می شد، اما سوال اساسی آنجاست که چرا روز به روز بر غربت امام سجاد(علیه السلام)افزون می گشت؟ براستی چند روایت از امام سجاد(علیه السلام) در کتب روائی ثبت است؟ چرا امام سجاد(علیه السلام) پناه به دعا بردند؟ راستی می دانستی که صحیفیه سجادیه محصول غربت و مهجوریت امام سجاد(علیه السلام) است.

وقتی خبر شهادت حسین بن علی (علیه السلام)شهر ها و قبیله ها را در می  نوردید، تنها می گفتند وای حسین کشته شد، نوه رسول خدا را کشتند. ای کاش همه آنان یکصدا فریاد می زدند وای امام کشته شد. اگر طبقه خواص و بزرگان بر جریان امامت تکیه می نموند قطعا امام سجاد(علیه السلام) در مهجوریت نمی ماند.
اگر همه قیام کنندگان مثل توابین،مختار و...به خونخواهی امام(علیه السلام) برمی خواستند قطعا حول محور امام سجاد(علیه السلام) گرد هم می آمدند!
براستی فلسفه قیام توابین چه بود؟ آیا آنها برای شهادت امام حسین(علیه السلام) و رفع مهجوریت امام سجاد(علیه السلام) با یزید وارد نبرد شده اند یا اینکه خود را از قضاوتهای تاریخ تشیع مصون بدارند؟
حال سوالم را تکرار می کنم ؛ قمه زنی چه فضیلتی از فضائل بی شمار قیام حسینی(علیه السلام) را بر دیگران آشکار می نماید؟

قمه زنی و خشن جلوه دادن عزاداری حسین(علیه السلام)از لحاظ هنری چه زیبایی برای مخاطب دارد؟ چند درصد مردم از دیدن خون خوششان می آید ؟ نحوه مبارزه امام حسین(علیه السلام) در کربلا بگونه ای بود که وقتی دشمن از زینب (س) سوال می کند که در عاشورا چه دیده ای ؟ حضرت زینب فرمودند ما رایت الا جمیلا
آیا با مشاهده قمه زنان می توان گفت ما رایت الا جمیلا !
آیا هدف قیام امام حسین(علیه السلام) خود زنی بوده است؟

برایم جای سوال است ؛  پیامبرخاتم(ص) توانسته بود جلوی زنده به گور کردن دخترها را بگیرد و پدران را جوری تربیت نمود که علاوه بر آنکه دختران خود را زنده به گور نمی کردند بلکه آنان را بسیار دوست داشتند حال چطور عده ای خون ریزی و قمه زنی و جراحت به تن را جزء اصول مسلم تعالیم شیعه می دانند؟
آنروز اسلام بدلیل مبارزه با خرافات، همچون زنده به گور کردن دختران روز به روز بر عظمتش افزوده می شد و اکنون عده ای قائل به این هستند که اساس زنده نمودن قیام حسینی(علیه السلام) قمه و قمه زنی است. این خود دردی است جان سوز بر قلب مقدس آن امام مظلوم.

آنروز پیامبر مردان را از زنده به گور نمودن دختران منع می نمود و اکنون مادرانی در جامعه اسلامی وجود دارند که فرزندان 3-4 ساله خود را قمه می زنند؟
آنروز دخترانی که به دستور پیامبر از زنده به گور شدند حیات دوباره ای یافته اند تا آخر عمر خود را مدیون پیامبر می دانستند و
امروز کودکان سه ساله که سرهای آنان روز عاشورا قمه زده      می شود می توانند در آینده جزء فدائیان حسین(علیه السلام) باشند؟

عاشورا روز ویران کردن کاخ های طاغوتیان است. روزضربه زدن نهائی بر پیکره پوسیده ابرقدرتهای جهانی است. عاشورا روز خود زنی نیست، روز در هم پیچیدن جریان کفر و نفاق در جامعه انسانی است.
پاسداشت عاشورا به قمه زنی و خون و خون ریزی نیست، پاسداشت عاشورا به این است که با رفتار و کردار خود  پایه های نظام امپریالیستی را به لرزه در آوری و پرچم توحید را بر کاخهای ویران شده آنها بکوبانی.

عاشورایی بودن را از امام خمینی بیاموزیم(متن زیر سخنرانی امام در روز عاشورای سال 42)
امروز به من اطلاع دادند که بعضی از اهل منبر را برده اند در سازمان امنیت و گفته اند شما سه چیز را کار نداشته باشید، دیگر هر چه می خواهید بگویید، یکی شاه را کار نداشته باشید، یکی هم اسرائیل را کار نداشته باشید، یکی هم نگویید دین در خطر است.
این سه تا امر را کار نداشته باشید، هر چه می خواهید بگویید. خوب اگر این سه تا امر را ما کنار بگذاریم، دیگر چه بگوییم؟! ما هر چه گرفتاری داریم ازاین سه تاست تمام گرفتاری ما.


سخن پایانی: امروز غربت امام زمان(عج) بیشتر از امام حسین(علیه السلام)  نباشد کمتر نیست. نمی توانیم ببینیم در جهان کنونی فضا و امکانات برای به قدرت رسیدن همه تفکرات وجود دارد ولی هیچ خبری از حکومت امام مهدی(عج) نیست.
وظیفه ما این است که وجود نظام های طاغوتی و امپریالیسمی را در نظام عالم تحمل ننمائیم و بستر را برای ظهور و حضور آن حکومت سراسر عدل آماده نمائیم.

بجای آنکه قمه ها را بر سر خود بکوبانیم،  با علم و تدبیر و همت در صدد خشکاندن ریشه های فساد و فحشا و در هم کوباندن خانه های نفاق و کفر و الحاد در سراسر نظام عالم باشیم.

با فتاوای بعضی از مراجع چه کنیم؟
وقتی درباره منع قمه صحبت می شود عده ای که گویا شش دانگ اسلام را به نام خودشان زده اند، حجیت قمه زنی خودشان را فتوای بعضی از مراجع می دانند!

سوال اساسی: کدام یک از مراجع قمه زنی را واجب (آن هم واجب عینی) دانسته است؟
قریب باتفاق فتاوای موجودی که در این باره ذکر شده است آمده است:  اگر قمه زنی موجب وهن دین نشود.... الی الاخر
وهن در لغت به معنای تضعیف و سست نمودن کسی یا چیزی است و منظور از آن در اینجا این است که اگر دیگران این عمل را در عزاداری امام حسین(علیه السلام) ببینند مذهب شیعه را متهم به خشونت ، توحش و خرافه گری می کنند ، که در نتیجه منجر به تضعیف و وهن تشیع می گردد . مهمترین دلیلی که برای حرمت قمه زنی ذکر شده وهن نسبت به مذهب است .

بر صغیر و کبیر مشخص است که این عمل(قمه زنی) انگیزه خوبی  برای معاندان تشیع که بتوانند شیعه را خشن، بی عقل و وحشی قلمداد نمایند می باشد.

آیا کسی هست که قمه زنی را طعمه خوبی برای دشمنان شیعه نداند؟ اگر در وهن نمودن قمه زنی تردید دارید کافی است به سایت ها و شبکه های رسانه ای دشمنان شیعه مراجعه نمایید. تا کنون در شبکه های تلویزیونی و رسانه های ضد اسلامی در جهان، با استناد به صحنه های قمه زنی که در برخی دیگر از کشورهای اسلامی نظیر پاکستان و عراق هم معمول است تولیدات زیادی را بر علیه اسلام و مسلمین تهیه کرده اند که در آنها چهره ای خشن و زشت از اسلام معرفی شده است . نظیر فیلم »شمشیر اسلام«که توسط شبکه تلویزیونی بی بی سی تهیه شده و یا فیلم »ترور شیعی« که از تلویزیون آمریکا پخش شد که در آن شیعیان به گونه ای معرفی شده بودند که به چیزی جز قتل و خونریزی فکر نمی کنند و در پایان نیز صحنه های از قمه زنی در روز عاشورا پخش گردید. و همینطور در اسناد سفارت انگلیس در تهران ، مدرکی پیدا شده با این مضمون : در سال 1324 شمسی سفارت انگلیس در ایران تعداد 15000 قمه خرید و به هیئات مذهبی اهدا کرد !که خودتان را بزنید و کاری به کار ما نداشته باشید .
براستی که قمه زنی موجب بد معرفی شدن تشیع خواهد بود.

وقتی به بعضی ها گفته می شود که با این کار شما(قمه زنی) دشمنان سوء استفاده می نمایند در پاسخ می گویند ما کاری به دیگران نداریم و کار خود را انجام می دهیم و خدا هم نمی گذارد این عمل ما در نزد سایرین بد جلوه نماید!!! در پاسخ باید گفت اگر می خواهیم خود را فارغ از مسئولیت نماییم و تمامی کارها را به خدا وا گذاریم پس بهتر است محرم راهم به امام حسین(علیه السلام)  وا گذاریم و بگوییم خود آقا از مکتب خودشان دفاع خواهند نمود و هل من ناصر ینصرنی در کار نیست.

لازم به ذکر است که مسأله قمه زنی با مسائل همچون قصاص، حجاب و حدود الله بسیار متفاوت است. به خاطر آنکه قصاص اصل قرآنی و بطور کامل در سیره معصومین(علیه السلام)  تبیین شده است و امری است که با تبیین آن نزد سایرین، حیاتی بودن اسلام بر خردمندان روشن خواهد گشت در حالیکه تفکر قمه زدن ریشه در قرآن و سیره معصومین(علیه السلام)  ندارد.

مطالب را با سخنان رهبر معظم انقلاب به پایان می رسانیم
» ... وقتی کمونیست ها بر منطقه آذربایجان شوروی سابق مسلط شدند همه آثار اسلامی را از آنجا محو کردند مثلاً مساجد را به انبار تبدیل کردند و ...و هیچ نشانه ای از اسلام و تشیع باقی نگذاشتند فقط یک چیز را اجازه دادند و آن قمه زدن بود . دستورالعمل روسای کمونیستی به زیر دستانشان این بود که مسلمانان حق ندارند نماز جماعت برگزار کنند و یا قرآن بخوانند اما اجازه دارند که قمه بزنند ، چون خود قمه زنی برای آنها یک وسیله تبلیغاتی بر ضد دین و تشیع بود ... «
(نقل شده در دیدار عمومی با مردم مشهد در اول فروردین 1376).

http://mojahed.blogfa.com/