نخبگان حوزوی


وضعیت حال و آینده یک جامعه توسط نخبگان آن جامعه مشخص می شود، هر جامعه ای دارای سه قشر برای پیشرفت همه جانبه و غلبه بر تمامی مشکلات نیاز دارد، نخبه سیاسی، نخبه فرهنگی، نخبه اقتصادی.

جامعه توانا جامعه ایست نخبگان در آن حضور پررنگی داشته باشند. یکی از کارکردهای بارز جایگاه نخبگان در جامعه اینست که این قشر واسطه بین حکومت و مردم می باشندو این توانایی و اثرگذاری را دارند که علاوه بر مردان حکومت بر آحاد مردم هم تاثیر بسزایی و همه جانبه ای داشته باشند.


در تاریخ پیشوایان دینی اهمیت و نقش نخبگان به خوبی مشاهده می شود که نمونه بارزش مسائل و وقائعی است که بعد از رحلت نبی مکرم اسلام در جامعه اسلامی بوجود آمد که بعلت سکوت، غفلت و خیانت اکثریت نخبگان و طبقه خواص جامعه اسلامی، داستان بگونه ای دیگر ادامه یافت ! یا در یاری ننمودن جامعه خواص در قافله امام حسین که علتش بدفهمی بعضی از نخبگان در تحلیل اوضاع سیاسی، اجتماعی بود که نتیجه غفلت آنان منجر به همراهی نکردن جمعیت کثیری از مردم و تنها ماندن امام حق در سرزمین کربلا شد.


حوزه های علمیه محل حضور نخبگان و مهد پرورش نخبگان جهان اسلام و انسان است.باید این نکته را به یاد داشته باشیم، بخش قابل توجهی از فرهنگ سازی ها،مبارزه با مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسیِ جامعه اسلامی با دستان توانا و دانای طلاب علوم دینی باز خواهد گشت.

 
از اشتباهات ما شاید این باشد که فکر می کنیم،

ادامه مطلب...